نگارش پایه پایتون

نگارش پایه پایتون -- Python Basic Syntax

زبان پایتون شباهت زیادی به زیانهای  Perl, C, Java دارد. با این حال، برخی از تفاوت های مشخصی فی ما بین این زبان ها وجود دارد.
اجازه بدهید مستقیما به سراغ نوشتن اولین برنامه پایتون برویم تا کمی با روش کد نویسی این برنامه آشنا شوید.
برنامه نویسی تعاملی — Interactive Mode Programming
در این روش نیازی به ایجاد فایل و فراخوانی آن نیست. کافی است با فراخوانی مترجم پایتون (Python Interpreter) در محیط Prompt، شروع به نوشتن دستورات خود کنید (در صورتی که پایتون را نصب نکرده اید ابتدا مقاله مربوط به نصب و راه اندازی پایتون را مطالعه نمائید).
در سیستم عامل ویندوز محیط Command prompt را باز کرده و دستور Python را تایپ نمائید و کلید Enter را بفشارید. با توجه به نسخه نصب شده تصویری مشابه این تصویر را خواهید دید:

نگارش پایتون

لطفا دستور زیر را وارد نموده و اجرا کنید:

>>> print(“Hello, Python!”)

همانطور که در تصویر مشخص است نتیجه مشابه زیر خواهد بود:

لطفا به این نکته توجه کنید که مثال های ذکر شده در این مقاله با پایتون نسخه ۳٫۷٫۰ نگارش شده اند.

برنامه نویسی اسکریپتی — Script Mode Programming

می توانیم با فراخوانی مترجم با یک فایل اسکریپت آن را اجرای اسکریپت کنیم. هنگامی که اسکریپت به پایان رسید، مترجم به صورت خودکار متوقف می شود.
اجازه بدید با ایجاد یک فایلساده این روش را امتحان کنیم. پسوند فایل های پایتون .py است.یک فایل با نام test.py ایجاد کرده و دستور زیر را در آن تایپ کنید. مهم نیست از چه editor ی استفاده می کنید. می توانید از ساده ترین ابزار موجود استفاده کنید. (در صورتی که می خواهید در رابطه به بهترین IDE موجود در سال ۲۰۱۸ اطلاعات کسب کنید مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید).

Print(“Hello, Python!”)

با فرض این که مسیر مترجم پایتون را در سیستم عامل خود تنظیم کرده اید در سیستم عامل ویندوز محیط Command prompt را باز کرده و دستور Python test.py را تایپ نمائید و کلید Enter را بفشارید. نتیجه را در تصویر زیر خواهید دید:

نگارش پایتون
نگارش پایتون

شناسه های پایتون — Python Identifiers

شناسه پایتون نامی است که برای نامگذاری متغیرها، توابع، کلاس ها، ماژول ها یا سایر اشیا مورد استفاده قرار می گیرد. شناسه می بایست با یکی ازحروف A-Z و یا a-z و یا (_) آغاز می شود، همچنین می تواند با عداد (۰ تا ۹) شروع شود.
به کار گیری کاراکترهای متمایز مانند @، $ و٪ در شناسه ها در پایتون مجاز نیست. پایتون به حروف بزرگ و کوچک در نامگذاری ها حساس است در نتیجه دو کلمه kaveh و Kaveh با هم یکسان نیستند. در ادامه به قراردادهایی که در نامگذاری ها در پایتون بهتر است رعایت شود توجه کنید:
     •    فقط کلاس ها با حروف بزرگ شروع می شوند و سایر اسامی با حروف کوچک
     •    برای تعریف متغییرهای private نام گذاری را با (_)  شروع می کنیم
     •    شروه نام با دو (__)  نشان دهنده strongly private می باشد
     •    اگر نامی با (__)  شروع و با همان (__) پایان یابد نشان دهنده نام های تعریف شده در زبان یا همان نام های خاص است

واژه های رزرو شده — Reserved Words

and

exec

not

assert

finally

or

break

for

pass

class

from

print

continue

global

raise

def

if

return

del

import

try

elif

in

while

else

is

with

except

lambda

yield

خطوط و ردگیری — Lines and Indentation

پایتون برای نشان دادن بلوک های کد، تعریف کلاس ها، توابع یا …، هیچ کاراکتری مانند آکولاد تعریف نکرده است. بلوک های کد با اشاره به شروع خط و همچنین پله ای بودن یا دندانه گذاری (line indentation) آنها مشخص می گردد.
تعداد فضاهای خالی قبل از کد متغیر است و استاندارد تعریف شده ای ندارد، ولی تمام خطوط مربوط به یک بلوک از کد باید مقدار مشابهی از فضای خالی یا کاراکتر خالی را داشته باشند. به مثل زیر توجه کنید:

نگارش پایتون

اگر کد بالا را به ترتیب زیر نگارش کنیم با خطا مواجه خواهیم شد:

نگارش پایتون

بنابراین، در پایتون تمام خطوط پیوسته که تعداد فضاهای یکسان دارند یک بلوک را تشکیل می دهند. مثال زیر دارای بلوک های متعددی است.
نکته: سعی نکنید منطق  کد را در این مرحلع درک کنید. فقط مطمئن شوید که می توانید بلوک های کد را به درستی تشخیص دهید حتی اگر برای شروع و پایان آنها از پرانتز استفاده نشده باشد.

نگارش پایتون

دستورات چندخطه — Multi-Line Statements

دستورات در پایتون معمولا در یک خط شورع و تمام می شود. با این حال شما می توانید با استفاده از کارکتر () ادامه دستورات خود را در خط بعد بنویسید. کاربرد این قابلیت عموما در دستوراتی است که بزرگ هستند. در نتیجه با استفاده از کاراکتر فوق می توانید ادامه دستور را به خط بعد منتقل نمائید. به مثال زیر توجه کنید:

نگارش پایتون

نکته: دستوراتی که در داخل [], {} و یا () قرار می گیرند، برای ادامه آنها در خط بعد نیاز به کاراکتر () ندارند:

نگارش پایتون

کتیشن در پایتون — Quotation in Python

شما در پایتون از کتیشن تک (‘) و یا دوتایی (“) و یا سه تایی (”’ Or “””) برای مقداردهی به متغییرهای string استفاده کنید. می بایست به این نکته توجه کنید که شروع و پایان می بایستی یکسان باشد. مثال زیر کاربر هریک را به وضوح نشان می دهد:

نگارش پایتون

کامنت گزاری در پایتون — Comments in Python

برای کامنت کردن و درج توضیحات مورد نظر خود می بایست از کاراکتر (#) استفاده نمائید.  نمامی حروفی که بعد از آن و در همان خط قرار گیرند اجرا نمی شوند و مترجم پایتون آنها را نادیده می گیرد.

نگارش پایتون

بعد از اجرای دستورات فوق خروجی تنها عبارت Hello, Python! خواهد بود. توجه نمائید که شما در یک خط و در انتهای دستورات و همچنین در چندین خط متوالی می توانید از این قابلیت استفاده نمائید.

نگارش پایتون

استفاده از خطوط خالی — Using Blank Lines

یک خط خالی و یا خطی که احتمالا فقط شامل comment باشد به طور کلی توسط مترجم پایتون نادیده گرفته می شود. هنگامی که از برنامه نویسی تعاملی استفاده می کنید،  از خط خالی زمانی استفاده می کنید که مجموعه دستوراتی که در چند خط وارد کرده اید به پایان رسیده باشد.

دریافت اطلاعات از کاربر — Waiting for the User

لطفا به دستور زیر توجه کنید، خروجی بیانگر جمله  “Press the enter key to exit” می باشد و در نتیجه آن سیستم در انتظار تغییر و یا action ی از سمت کاربر می باشد:

شاید برایتان سوال باشد که عبارت “nn” چیست؟ هدف رد کردن ۲ خط خالی قبل از نمایش جمله بوده است. در برنامه کوتاه فوق به محض آنکه کاربر کاراکتری را وارد کند برنامه خاتمه خواهد یافت. از این روش می توانید برای باز نگاه داشتن کنسول در برنامه های خود استفاده کنید.

نوشتن دستورات متعدد در یک خط 

Multiple Statements on a Single Line

برای نوشتن چند دستور در بک خط کافی است از کاراکتر (;) استفاده کنید. با استفاده از کاراکتر سمیکالن مترجم متوجه می شود که دستور تمام شده و در ادامه می توانید دستور یا دستورات دیگری را بنویسید. به مثال ساده زیر توجه کنید:

نگارش پایتون

مجموعه ای از گروه کدها به عنوان سوئیت!

Multiple Statement Groups as Suites

 در پایتون به یک گروه کد که بلوک واحدی را ایجاد می کنند، سوئیت می گویند. دستوراتی مانند if, while, def و class نیازمند خطی به عنوان هدر و مجموعه ای از کدها است.
خطوط سرآیند یا همان هدر (که با کلمه کلیدی آغاز می شوند) با (:) خاتمه می یابند و با یک یا چند خط که مجموعه از کدها را تشکیل می دهند، ادامه می یابند. به مثال زیر توجه کنید:

نگارش پایتون

آرگومان های خط فرمان — Command Line Arguments

در پایتون یک راه ساده برای فهمیدن قابلیت هایی که در command line خواهید داشت، استفاده از دستور –h است. به مثال زیر توجه کنید:

نگارش پایتون

استفاده از آرگومان ها در پایتون یک مفهوم پیچیده است و می توانید بعد از یادگیری کامل دستورات پایتون از آنها استفاده کنید.

در صورتی که مایلید منابع متعدد دیگری را مطالعه فرمائید اینجــــــــــــا کلیک کنید.امیدوارم این مقاله برای شروع شما به کدنویسی پایتون مناسب باشد. در مقالات بعدی آموزش های بیشتری ارائه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *