مفهوم کتابخانه در پایتون

مفهوم کتابخانه در پایتون – Library On Python

شاید مفهوم کتابخانه و معنی آن کمی پیچیده به نظر برسد. ولی در حقیقت کتابخانه مجموعه ای از ماژول هاست. کتابخانه یا شامل ماژول هایی است که یا زبان C و یا با زبان Python نوشته شده اند. پس بهتر است ابتدا به تعریف ماژول بپردازیم. لازم به ذکر است که اگر در رابطه با خود زبان پایتون اطلاعات کافی ندارید می توانید برای مطالعه بیشتر در این زمینه اینجـــــــا را کلیک کنید.
به مجموعه ای از قطعه کدهای استاندارد یا بسته های مستقل که می توانند برای ساخت یک ساختار پیچیده تر مورد استفاده قرار گیرند ماژول می گویند. به زبان ساده تر، ماژول مجموعه ای از خطوط کد است که برای یک هدف خاص استفاده می شود و می تواند در برنامه های متعددی از آن استفاده شود که این کار باعث پرهیز از تکرار می شود که در برنامه نویسی بسیار مهم است.
به عنوان مثال: همانطور که می دانید چرخ در حال حاضر اختراع شده است، بنابراین کسی که در حال اختراع و یا ساخت ماشین است، زمان خود را صرف ساخت مجدد چرخ نمی کند، بنابراین، چرخ یک ماژول است (می تواند در سایر اختراعات  و ساخته های متفاوتی استفاده شود).

ماژول ها یا کتابخانه هایی که در python نوشته می شوند را می توان در ۳ قالب زیر دسته بندی کرد:
     •    کتابخانه هایی که توسط شما ایجاد شده اند.
     •    کتابخانه هایی که توسط دیگران یا منبع خارجی ایجاد شده مانند  PyPI.
     •    کتابخانه هایی که به صورت پیش فرض به همراه پایتون نصب شده اند.
اجازه دهید برای درک هرچه بهتر مفهوم کتابخانه ابتدا راجع به کتابخانه استاندارد پایتون صحبت کنیم. لطفا به تصاویر زیر توجه کنید:

تصویر بزرگ شده آخرین عکس را در زیر می توانید ببینید:

کتابخانه استاندارد پایتون:
در اینجا Math یک ماژول است که جهت حل موارد عددی و ریاضی استفاده می شود. Math در حقیقت یک کتابخانه است یا اگر بخواهیم دقیق تر صحبت کنیم، یک کتابخانه استاندارد است.
شما می توانید با توجه به نیاز خود و همچنین قابلیت توابع موجود در آن از این کتابخانه استاندارد استفاده کنید. برای مثال به روش استفاده از این کتابخانه در زیر توجه کنید:

  1. from math import pi   #importing pi constant
  2. print(pi)

در حقیقت روش فراخوانی و استفاده از کتابخانه ها را می توانید در دستورات زیر ببینید:

۱٫ import module_name
2. from module_name import function
3. from module_name import *
4. import module_name as anyOtherName

در ادامه به معرفی ۲۰ کتابخانه محبوب و معروف پایتون که در مقالاتی متفاوت به جزئیات آنها خواهم پرداخت توجه کنید:

۱-    Requests: معروفترین کتابخانه در زمینه http که توسط kenneth reitz نوشته شده است. یادگیری این کتابخانه به همه علاقه مندان پایتون توصیه می گردد.
۲-    Scrapy: اگر شما مشغول برنامه نویسی وب هستید استفاده از این کتابخانه را فراموش نکنید. مطمئنا بعد از استفاده از آن نمی توانید از کتابخانه دیگری استفاده کنید.
۳-    wxPython: ابزاری برای کار با gui است. یکی از جایگزین های بسیار مناسب tkinter.
4-    Pillow: یک کتابخانه کمکی بر روی PIL (Python Imaging Library) که بسیار User Friendly تر از PIL است. برای برنامه نویسانی که با تصاویر کار می کنند شدیدا توصیه می شود.
۵-    SQLAlchemy: کتابخانه ای برای کار با دیتابیس های گوناگون. خیلی ها عاق این کتابخانه هستند و البته مخالفان زیادی هم دارد. انتخاب با خود شما! (من شخصا از این کتابخانه استفاده کرده ام و البته راضی هستم).
۶-    BeautifulSoup: این کتابخانه در زمینه html و xml کاربرد دارد خصوصا برای افراد مبتدی. که البته کمی کند است.
۷-    Twisted: مهمترین ابزار برای هر برنامه نویس برنامه های حوزه شبکه. شامل api بسیار زیبایی است و توسط بسیاری از برنامه نویسان معروف پایتون استفاده می شود.
۸-    NumPy: ارائه دهنده ویژگی های پیشرفته ریاضی در پایتون که بناید فراموشش کنید.
۹-    SciPy: کتابخانه ای از الگوریتم ها و ابزارهای پیشرفته ریاضی برای پایتون است که بسیاری از دانشمندان را مجبور به مهاجرات از زبان روبی به پایتون کرده است.
۱۰-    matplotlib: یک کتابخانه ترسیم عددی. برای دانشمند حوزه اطلاعات و یا هرگونه تجزیه و تحلیل داده ها بسیار مفید است.
۱۱-    Pygame: آیا شما برنامه نویسی را می شناسید که بازی کردن و تولید بازی علاقه نداشته باشد؟ این کتابخانه به شما در دستیابی به هدف شما در زمینه تولید بازی های ۲D کمک خواهد کرد.
۱۲-    Pyglet: کتابخانه ای برای ساخت بازی ها و یا انیمیشن های ۳D.
13-    pyQT: ابزاری برای ساخت GUI در پایتون. این دومین انتخاب بعد از wxpython برای ایجاد GUI برای اسکریپت های پایتون است.
۱۴-    pyGtk: کتابخانه دیگری در زمینه GUI. این کتابخانه ای است که برنامه معروف bittorrent با آن ایجاد شده است.
۱۵-    Scapy: کتابخانه ای جهت بسته نگاری و تحلیل پکت های شبکه (packet sniffer and analyzer) در پایتون که در پایتون ایجاد شده است.
۱۶-    pywin32: یک کتابخانه پایتون که برخی از روش ها و کلاس های مفید را برای تعامل با سیستم عامل ویندوز فراهم می کند.
۱۷-    nltk: یا همان Toolkit Natural Language. اکثر مردم از این کتابخانه استفاده نمی کنند، اما به اندازه کافی شناخته شده و عمومی است. اگر می خواهید با رشته ها کار کنید، این کتابخانه بسیار مفید است. اما قابلیت های بسیار بالاتری دارد که می بایست بررسی گردد.
۱۸-    nose: که در حقیقت framework ی برای تست در پایتون است. میلیون ها نفر از برنامه نویسان پایتون از آن استفاده می کنند. اگر توسعه شما تست محور است می بایست از این کتابخانه استفاده کنید.
۱۹-    SymPy: این کتابخانه می تواند ارزیابی جبری، تمایز، گسترش، اعداد پیچیده و غیره را انجام دهد. این
۲۰-   IPython: امیدوارم بتوانم به اندازه کافی راجه به اهمیت این کتابخانه صحبت کنم! که شامل پیمایش سریع روی استروئیدها است. تکمیل، تاریخ، قابلیت پوسته، و بسیاری قابلیت های بیشتر. اطمینان حاصل کنید که به آن نگاه می کنید.

امیدوارم این مقاله را دوست داشته باشید. لطفا نظرات خود در اداممه با ما به اشتراک بگذارید. اگر فکر می کنید که یک کتابخانه مهم را فراموش کرده ام، نام آن را در نظر خود قرار دهید. حتما در ویرایش های بعدی اضافه خواهد شد.

4 دیدگاه در “مفهوم کتابخانه در پایتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *